03. Název životní situace
Zvláštní matrika
04. Základní informace k životní situaci
Zvláštní matrika vede matriční knihy, do kterých se zapisují narození, uzavření manželství, registrovaná partnerství a úmrtí státních občanů ČR, ke kterým došlo v cizině
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.
O zápis manželství do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.
O zápis registrovaného partnerství do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob.
O zápis úmrtí do zvláštní matriky mohou požádat:
- členové rodiny zemřelého (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci a zmocněnci těchto osob,
- fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny potřebné k zápisu úmrtí.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Žadatel o zápis do zvláštní matriky vyplní příslušný formulář žádosti o zápis do zvláštní matriky a doloží zákonem stanovené doklady. Totožnost žadatele zjistí a ověří matrikář matričního úřadu, případně příslušný pracovník zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, prostřednictvím kterého je žádost o zápis podávána.
Pokud zvláštní matrika obdrží podání, které obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti, bude proveden zápis do příslušné matriční knihy a následně vyhotoven matriční doklad, který bude zaslán na adresu odesilateli.
Nebude-li mít podání všechny zákonem stanovené náležitosti, vyzve zvláštní matrika žadatele, aby tyto ve stanovené lhůtě odstranil. Jestliže tak žadatel neučiní, bude správní řízení o zápis do zvláštní matriky zastaveno.
Na základě zápisu narození do Zvláštní matriky a vydání českého rodného listu budou údaje o narození zavedeny do agendového informačního systému evidence obyvatel, čímž ze zákona vznikne platný trvalý pobyt na území České republiky. Takto vzniklý platný trvalý pobyt lze podle zákona o evidenci obyvatel ukončit.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti o zápis do zvláštní matriky.
08. Na kterém úřadě můžete tuto životní situaci řešit
Osobní návštěvou u kteréhokoli zastupitelského úřadu České republiky, u kteréhokoli matričního úřadu nebo u krajského úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib nebo učinil prohlášení o nabytí státního občanství České republiky. Případně lze žádost podat přímo na oddělení zvláštní matrika, Matričního úřadu ÚMČ Brno-střed, Nádražní 4.
09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí, matrika, v přízemí č. dveří 112.
Po vzniku matriční události: narození, uzavření manželství, vzniku partnerství nebo úmrtí českého státního občana v zahraničí.
Po nabytí státního občanství České republiky udělením nebo prohlášením.
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
K vyplněné a podepsané žádosti o zápis do zvláštní matriky je nezbytné připojit:
|
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Potřebné formuláře jsou k dispozici přímo v kanceláři matriky na MěÚ Chodov.
12. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatky nejsou stanovené.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Do 30 dnů od obdržení úplných podkladů pro zápis do zvláštní matriky, ve zvláště složitých případech nejdéle do 60 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou zákonem stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po vás požadovány
Po změně osobního stavu a změně příjmení je občan povinen požádat do 15 pracovních dnů o vystavení nového občanského průkazu, rovněž nutno tuto změnu oznámit např. zaměstnavateli, bance, poště, zdravotní pojišťovně…
16. Můžete využít tuto elektronickou službu
Nelze použít.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších předpisů,
-
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů
18. Jaké jsou související předpisy
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 354/2019 Sb., o soudních tlumočnících a soudních překladatelích, ve znění zákona č. 166/2020 Sb.,
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků na předkládání veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení k Odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, Malinovské nám. 3, Brno, a to prostřednictvím podatelny Úřadu městské části Brno-střed, Dominikánská 2, Brno.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
- - - - -
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
- - - - -
22. Další informace
Dále se můžete obrátit na:
- na kterémkoliv matričním úřadu České republiky, případně krajském úřadu, nebo příslušném zastupitelském úřadu České republiky v zahraničí,
- nebo přímo na zvláštní matrice
http://www.brno-stred.cz/zvlastni-matrika-zapis-matricni-udalosti
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to
Portál veřejné správy
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Vydávání matričních dokladů – duplikáty
25. Za správnost návodu odpovídá (orgán/útvar/funkce)
Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí.
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní
Hana Smutná
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2024
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost
13.03.2024
29. Datum konce platnosti návodu
Bez časového omezení
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace
- - - - -
Datum poslední aktualizace: 2. 4. 2024 13:54