03. Název životní situace
Změna jména a příjmení
04. Základní informace k životní situaci
- Jméno, popřípadě jména, nebo příjmení lze změnit fyzické osobě pouze na základě její žádosti, popřípadě žádosti jejích zákonných zástupců.
- Změna příjmení se povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé, nebo směšné nebo je-li pro to vážný důvod.
- Změna jména se nepovolí, žádá-li fyzická osoba mužského pohlaví o změnu na jména ženské nebo naopak, žádá-li o změnu jména na jméno zkomolené nebo na jména, které má žijící sourozenec společných rodičů. Vzniknou-li pochybnosti o správné pravopisné podobě jména, je žadatel povinen předložit doklad vydaný znalcem.
- Změna jména nebo příjmení se nepovolí, jestliže by změna byla v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého.
- Pokud žadatel (žadatelka) o změnu příjmení žije v manželství, je nutné doložit souhlas manželky (manžela) se změnou příjmení. Změna příjmení se vztahuje na oba manžele a jejich nezletilé děti. (Poznámka: Pokud si manželé po uzavření manželství ponechali svá dosavadní příjmení, mohou i později učinit prohlášení před kterýmkoli matričním úřadem, že se dohodli na společném příjmení jednoho z nich. Prohlášení se vztahuje i na společné nezletilé děti manželů. Tento případ se neřeší podáním žádosti o změnu příjmení.)
Změna jména a příjmení při změně pohlaví
Fyzická osoba, u níž byla zahájena léčba pro změnu pohlaví, může před kterýmkoli matričním úřadem prohlásit, že bude užívat neutrální jméno, popřípadě jména, a příjmení. Fyzická osoba, jejíž léčba pro změnu pohlaví byla ukončena, může před kterýmkoli matričním úřadem prohlásit, že bude užívat jiné jméno, popřípadě jména, a příjmení. Součástí prohlášení je potvrzení poskytovatele zdravotních služeb o zahájení/ukončení léčby pro změnu pohlaví. Neučiní-li fyzická osoba po ukončení léčby pro změnu pohlaví prohlášení, že bude užívat jiné jméno, popřípadě jména, a příjmení , matriční úřad uvede v knize narození její příjmení v souladu s pravidly české mluvnice ve tvaru odpovídajícím novému pohlaví, jméno do knihy narození nezapíše a učiní o tom oznámení soudu.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
• Občané ČR, popřípadě zákonní zástupci nezletilého občana ČR.
• Fyzická osoba, která není občanem České republiky, má-li povolen trvalý pobyt na území České republiky podle zvláštních právních předpisů.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
O žádosti o povolení změny jména nebo příjmení rozhoduje matriční úřad:
• v jehož správním obvodu je žadatel přihlášen k trvalému pobytu,
• u nezletilých dětí rozhoduje matriční úřad v místě trvalého pobytu dítěte.
Pokud žadatel, popř. nezletilé dítě, není na území ČR přihlášen k trvalému pobytu, je příslušný k projednání žádosti:
• matriční úřad podle místa posledního trvalého pobytu na území ČR,
• Úřad městské části Praha 1, pokud žadatel trvalý pobyt na území ČR nikdy neměl.
Městský úřad Chodov – odbor školství, kultury a vnitřních věcí – matrika, řeší žádosti osob, které měly poslední trvalý pobyt nebo v současnosti mají trvalý pobyt v obcích: Chodov, Vintířov, Tatrovice a Vřesová.
Právní předpis při podání konkrétní žádosti je hodně specifický, proto je nutné každou podanou žádost řešit samostatně.
Doklady musí být vždy předloženy v originále, doklady vydané na území cizího státu musí splňovat náležitosti veřejné listiny. Žádost se podává podle místa trvalého pobytu žadatele, u nezletilého dítěte rozhoduje trvalý pobyt dítěte.
U změny příjmení po rozvodu manželství do 6 měsíců po nabytí právní moci rozsudku je příslušný kterýkoliv matriční úřad.
Totéž platí u žádosti o zapsání příjmení v mužském tvaru. Žádost o volbě druhého jména lze podat na rodné matrice nebo na matrice podle místa trvalého pobytu.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním písemné žádosti o změnu jména nebo příjmení příslušnému matričnímu úřadu.
08. Na kterém úřadě můžete tuto životní situaci řešit
Na Městském úřadu Chodov.
09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí – matrika. Kancelář matriky v přízemí, dveře č. 112,
- pondělí a středa 8:00-17:00,
- úterý a čtvrtek 8:00-15:30,
- pátek 8:00-13:00.
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Písemná žádost o povolení změny jména nebo příjmení obsahuje
• jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození, případně datum a místo uzavření manželství žadatele,
• rodné číslo,
• místo trvalého pobytu žadatele, popřípadě nezletilého dítěte,
• jméno, popřípadě jména, nebo příjmení, které si žadatel zvolil,
• jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, datum a místo narození manžela, popřípadě nezletilých dětí, vztahuje-li se změna jména nebo příjmení i na tyto fyzické osoby,
• údaj o státním občanství žadatele, nebo nezletilého dítěte,
• odůvodnění.
K žádosti o povolení změny jména nebo příjmení musí být přiložen
• rodný, popřípadě oddací, list žadatele, nebo nezletilého dítěte,
• jde-li o osoby rozvedené, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství,
• jde-li o osoby ovdovělé, úmrtní list,
• jde-li o osoby, jejichž partnerství zaniklo, pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství anebo úmrtní list zemřelého partnera,
• doklad o místu trvalého pobytu na území ČR (například platný občanský průkaz nebo průkaz o povolení k pobytu),
• doklad o státním občanství, tj. platný občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení, popřípadě potvrzení o státním občanství ČR, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li v něm údaj o státním občanství ČR uveden,
• průkaz totožnosti (platný občanský průkaz, cestovní doklad ČR, průkaz o povolení k pobytu),
• souhlas fyzické osoby starší 15 let, jde-li o změnu jejího jména, popřípadě jmen nebo příjmení,
• písemný souhlas druhého rodiče, nebo pravomocné rozhodnutí soudu nahrazující tento souhlas, jde-li o povolení změny jména nebo příjmení u nezletilého dítěte. Není-li souhlas činěn před matričním úřadem, musí být podpis na souhlasu s uvedenou změnou úředně ověřen.
Po rozvodu manželství po 6 měsících od nabytí právní moci rozsudku
– sepsat písemnou žádost,
– předložit platný doklad totožnosti ( OP, CD, PKP cizince)
– správní poplatek stanovený zákonem č. 634/2004 Sb.,o správních poplatcích
– rozsudek o rozvodu manželství s vyznačenou právní mocí
– oddací list
Po rozvodu manželství do 6 měsíců od nabytí právní moci rozsudku
– sepsat písemné oznámení
– předložit platný doklad totožnosti
– rozsudek o rozvodu manželství s vyznačenou právní mocí
– oddací list
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Jednotné formuláře nejsou stanoveny. Je stanoven pouze obsah písemné žádosti.
12. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Fyzická osoba uhradí správní poplatek ve výši:
· 200,- Kč při změně příjmení hanlivého nebo směšného
· 300,- Kč při změně příjmení cizojazyčného nebo na dřívější příjmení, kterým je příjmení jen nejblíže předcházející příjmení
· 3 000,- Kč při vydání povolení změny jména nebo příjmení v ostatních případech
Poplatek se platí v hotovosti při podání žádosti.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Matriční úřad je povinen rozhodnout o povolení změny jména nebo příjmení do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech rozhodně nejdéle do 60 dnů. Nemůže-li matriční úřad rozhodnout ve výše uvedených lhůtách, je povinen o tom uvědomit účastníky řízení.
Jde-li o změnu společného příjmení manželů nebo o změnu příjmení rodičů a nezletilých dětí, vydává se pouze jedno správní rozhodnutí. Ve všech ostatních případech se vydává rozhodnutí pro každou osobu samostatně.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po vás požadovány
Po změně jména, popřípadě jmen, nebo příjmení je matriční úřad povinen oddělit občanovi ČR vyznačenou část občanského průkazu. Platnost tohoto dokladu poté skončí automaticky uplynutím 45 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména, popřípadě jmen, nebo příjmení. Do 15 dnů ode dne skončení platnosti stávajícího občanského průkazu je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu. Pokud o jeho vydání v dané lhůtě nepožádá, dopustí se přestupku, za nějž mu může být uložena pokuta až do výše 15.000 Kč.
16. Můžete využít tuto elektronickou službu
- podatelna@mestochodov.cz (nutno podepsat uznávaným elektronickým podpisem)
- datová schránka Městského úřadu Chodov: ID 8rfbnzc
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy
vyhláška MV ČR č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb, o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
- zákon č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o změně jména nebo příjmení se lze v souladu s ustanovením § 81 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, odvolat do 15 dnů ode dne doručení ke Krajskému úřadu Karlovarského kraje, odbor legislativní a právní a krajský živnostenský úřad, a to podáním učiněným u správního orgánu, který toto rozhodnutí vydal, tj. u Městského úřadu Chodov.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně
22. Další informace
Dále se můžete obrátit na: Portál veřejné správy
Další informace najdete na www stránkách: www.mestochodov.cz
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to
Matriční úřady na území ČR
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá (orgán/útvar/funkce)
Městský úřad Chodov, odbor školství, kultury a vnitřních věcí
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní
Hana Smutná
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni
01. 01. 2024
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost
13. 03. 2024
29. Datum konce platnosti návodu
bez časového omezení
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace
tel. 352 352 104 – matrika MěÚ Chodov
Datum poslední aktualizace: 21. 3. 2024 13:38